Thursday, June 17, 2010

:: kisah kawan ::

semalam kebetulan saya balik awal...
sambil tengok2 cerita shahjihan...
borak2 ngan housemate saya pasal kerja...
dalam banyak2 benda yang dibualkan tuh...
satu benda jer yang amat menarik minat saya...
kata2 bos dia nih...
sorry yer siti...
bos housemate saya nih lelaki...
muda lagi tapi dah ada pangkat besar dalam sektor awam...
JUSA...tau tak???
dia cakap...dalam hidup...
walauapa pun yang terjadi...
kita ada tiga benda...
Al-quran,As-sunnah dan ibu bapa...
InsyaAllah kita akan selamat...
yup...memang sangat setuju...
saya rasa benda nih bukan releven pada kita yang muslim jer...
tapi...pada bangsa dan agama lain jugak...
kalo tak...
takkan lar ada proverb...
parents is like a living God...
saya memang tak boleh jauh2 ngan family saya...
ini salah satu reason yang buat kan hati saya keras nak tolak tawaran kerja nun jauh di sana...
sbb apa saya dah tak concentrate dengan apa yang siti cakap...
sbb...saya teringat pada officemates saya plak...
kenapa dengan officemate saya nih...
sebenarnya...
hati saya sangat terusik semalam...
masa kitorang having lunch kat cafe...
adalar memperkatakan tentang seseorang yang sangat kami kenali...
kalo tengok luaran...
mangsa umpatan nih takde cacat celanya...
ada family...suami...anak2...
tp..saya sangat tak paham dan tak boleh terima cara hidup dia...
saya hampir menangis masa menyuap nasi semalam...
kenapa boleh jadi macam tuh...
betul ker kalo dah kawin kita kena ikut cakap suami je???
sampai abaikan mak bapak???
saya tak nak kawin lar macam nih...
mak tengah sakit kat HKL...
dah seminggu tapi masih tak pergi melawat lagi...
sebab suami dia tak benarkan...
sebab tak nak jadi isteri derhaka ker???
mak jatuh tak boleh nak jalan...
tak nak bawak balik jaga kat rumah...
atas berbagai2 alasan...
sampai sanggup nak hantar mak kat rumah kebajikan...
abah call beras dah abis kat rumah...
sanggup suruh si tua tuh naik basikal pergi beli sendiri...
sebab suami tak benarkan balik ke kampung...
saya bukan nak aibkan sesiapa...
malah bukan nak mengumpat mencerca...
tapi saya sangat terusik dengan kejadian nih...
betul ker...
kalo kita sebagai perempuan...
once married...hubungan kita dengan ibu bapa terputus...
mungkin betul...
saya tak arif sangat dalam hal2 nih...
tapi...takde ke sekelumit rasa simpati...
walaupun bukan antara anak dan ibu..atau anak dan ayah...
antara sesama manusia...
pun jadilah...

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari


Yang dikurniakan dari Ilahi
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat



pagi2 dah dengar lagu nih...confirm mood terus takde~~

p/s: Berdoa semoga hati saya sentiasa mahukan yang terbaik untuk keluarga saya!!!

0 comments: